Koelprobleempje..

Begin dit jaar wou de motor van de bus niet warm worden en bleek de thermostaat te ontbreken. Nu ongeveer vlak voor onze vakantie werd de motor ineens té warm!

Na wat tips van mede-bus-liefhebbers op het internet bleek het natuurlijk aan van alles te kunnen liggen.. van een lekke koppakking tot een defecte thermostaat naar een verstopte radiateur..

Als eerste hebben we de radiateur laten testen bij een revisie bedrijf, deze bleek vervolgens ‘niet optimaal’ door te stromen en dit kon het probleem wel eens zijn.. Zo gezegd, zo gedaan.. we hebben de radiateur op laten knappen. (er is een nieuw koelblok geplaatst)

Helaas voor ons was dit niet de oplossing voor het probleem. Volgende stap de waterpomp, want wellicht is er een probleem met de doorstroming. Én dit was lastig te zien in het complete systeem.

Wederom geen succes, de waterpomp lijkt helemaal in orde..

Toen kwam de verlossende tip van het dubbellucht-forum (dé club met mede-bus-liefhebbers). Het zou wel eens aan de sensor kunnen liggen. De temperatuur is namelijk wel te hoog, maar blijft wél constant..
Dat was natuurlijk makkelijk te testen met een losse sensor en een kopje heet water.

Vervolgens een nieuwe sensor en nieuwe pakkingen voor de waterpomp bij de Mercedes-Benz dealer gehaald. Toch bleef ook met een andere sensor de afwijking aanwezig! Dus als laatste ook de meter uit het dashboard gecontroleerd, schoongemaakt en een andere voorschakelweerstand gesoldeerd (de oude brak af).

Alles werkt weer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *