Week 52 – Kerst in Nederland

Zondagmorgen worden we wakker bovenaan de dijk in België. We vonden het plekje niet superbijzonder, dus zijn we naar een camperplaats in Nederland gereden. Het was even heel apart om de grens over te rijden en we kijken nog steeds naar de kentekens en zijn verbaast dat we zoveel gele zien. Ook hebben we nadat we de grens zijn over gestoken meer Tesla’s gezien dan in heel onze reis. Nederland voelt heel rijk aan! (En is het natuurlijk ook!)

De camperplaats lag bij Slot Loevestijn in een mooi natuurgebied met paarden en koeien. We hebben het slot bezocht, wat echt heel leuk en interactief was. In het winkeltje zag Lydia het spel Carcasonne liggen. Die hebben we gekocht en daarna een aantal keer gespeeld in de bus. ‘s Avonds was het rustig en konden we genieten van de laatste avond samen in de bus.

‘s Morgens werden we wakker door geluiden van hinikende paarden. We keken uit het raam en de kudde stond heel dichtbij. Nadat we hadden ontbeten en ons haar hadden gewassen, hebben we een groot rondje gelopen door het natuurgebied. Daarna hebben we ons weer opgewarmd in de bus en hebben we nog een paar keer Carcasonne gespeeld. Daarna hebben we alles opgeruimd en zijn we naar onze vrienden Geart en Jantine gereden. Zij hebben dit jaar een zoontje erbij gekregen en we moesten als opdracht nog op ‘kraamvisite’.

In Houten aangekomen werden we warm verwelkomd door Geart en hebben we een gezellige middag en avond gehad met z’n allen. Die nacht sliepen we op het parkeerterrein in hun buurt.

‘s Morgens hebben we samen met Geart en de kinderen ontbeten. Jelte heeft met Thomas, hun oudste zoontje, een mooie treinbaan gemaakt en daarna hebben we samen nog boodschappen gedaan. Wij keken onze ogen uit in de Jumbo. Wat hebben wij in Nederland veel keuzes zeg! Op de terugweg hebben we nog een lekkere oliebol meegenomen en toen we die in huis weer hadden opgegeten, hebben we afscheid genomen. Uitgezwaaid door Geart en Thomas, zette we koers naar Dordrecht.

In Dordrecht hebben we een bliksembezoek gedaan bij onze vrienden Joost en Elise. We hebben gezellig gepraat en een paar uurtjes later zijn we weer gaan rijden, dit keer richting Capelle aan den IJssel, het ouderlijk huis van Lydia. Daar aangekomen was alleen broertje Elnathan thuis, maar al snel druppelde iedereen binnen. Het was een grote verassing dat we er toch waren en het was een mooi weerzien! We hebben samen gegeten en Lydia heeft nog even met haar paard geknuffeld.

De volgende morgen was het eerste kerstdag en zijn we met z’n allen naar de kerstdienst van de kerk van Matthias en Noémi gegaan, onze broer en schoonzus. We hebben een mooie dienst gehad en zijn daarna nog langs Lydia’s oma gereden en daarna weer door naar Capelle. Daar hebben we een lekker stukje taart gehad en toen namen we alweer afscheid. Op naar Friesland!

Ook voor Jelte’s familie was het een leuke verrassing dat we opeens met de bus voor het huis stonden. We werden warm onthaald en hebben een fijne middag en avond gehad met goede gesprekken. ‘s Nachts hebben we op de oprit in ons eigen huisje geslapen.

Op tweede kerstdag hebben we lekker rustig aan gedaan, het voelde als een zondag. Jelte heeft wat geklust aan ons nieuwe barrel en Lydia heeft een wandeling gemaakt met Heit en Mem. We hebben een spelletje gedaan en ‘s avonds een film gekeken en daarna weer op de oprit geslapen.

Vrijdagochtend hebben we eerst een bezoekje gebracht aan ons andere nieuwe project: de Classic Mini. Heel leuk om het project nu in levende lijve te zien. Daarna hebben Jelte, Marten en Hielke samen met Heit het dak gereed gemaakt voor zonnepanelen. Lydia heeft ‘s avonds lasagne gemaakt en zo hebben we weer samen gegeten.

De volgende ochtend hebben we al onze dozen van zolder gehaald en in de bus gezet. Alle spullen konden in één keer in de bus! Daarna zijn we naar huis gereden en daarmee was onze reis na 34.307 km ook echt voorbij. Een heel apart gevoel.
We hebben al onze dozen naar binnen gebracht en begonnen met de klus om alles in te ruimen. Tussendoor kwamen vriend Daan en neef Christiaan nog langs om gedag te zeggen. Later op de dag zijn we naar Hielke’s huis gereden om daar samen met hem en Marten te eten en daarna naar de film te gaan. Heel gezellig!

Op zondag gingen we ook weer voor het eerst naar de dienst in Uitzicht, een mooi weerzien van verschillende mensen. De rest van de middag en de rest van de week zijn we bezig geweest met opruimen in ons huis. Oud en nieuw hebben we samen gevierd in ons eigen huis, 4 januari kwam Lydia’s paard Roadie weer terug en toen voelde alles weer als ‘vanouds’. Vanouds staat tussen haakjes, want ondanks dat we nu al wel weer zijn gewend aan ons huis, werk en ritme, moeten we alles wat we hebben geleerd, gezien en meegemaakt een plekje geven. De reis voelt als een droom. Hebben we dat echt gedaan?! Ja, echt! We hebben er enorm van genoten en kijken vol dankbaarheid terug op alles wat we hebben kunnen doen.

4 antwoorden op “Week 52 – Kerst in Nederland”

1. Wat een prachtige slotverhalen. We kunnen ons voorstellen dat het heel apart is dat alles weer gewoon is, maar dit alles vergeet je noooooooit weer! Groetjes en heel hartelijk bedankt voor de schitterende verhalen! Wij hebben genoten! Anne en Trienke

2. Lieve Jelte en Lydia! Het was geweldig om het afgelopen jaar digitaal met jullie mee te reizen. Ik heb genoten van jullie verslagen, foto’s en video’s. Dank jullie wel daarvoor! Welkom thuis!

3. Wat jammer dat het nu over is (ook voor ons hihi). Was leuk jullie te volgen! Ben benieuwd naar jullie verdere plannen. Eerst idd alles maar even op een rijtje zetten! Gods zegen verder!!
    Groetjes Janneke
    P.s. gefeliciteerd Geart en Jantine 🙂

4. Lieve Lydia Hiemstra en Jelte,

Ik ben zo blij dat God jullie weer veilig heeft thuisgebracht met Zijn hand boven de auto dit had ik jullie al die tijd toegebeden tijdens jullie bijzondere reis God heeft jullie gespaard voor nog veel grotere gevaren onderweg…ik ben nu herl erg benieuwd wat voor nu jullie toekomst brenge mogen …maar misschien wel net weer zo leuk en speels als tijdens jullie bijzondere speelse en onvergetelijke reis vol avonturen op jullie wegen die jullie nog mogen gaan bewandelen want het leven blijft een hele grote slinger die wij alle maal zelf moeten blijven ophangen in deze grote rollercoaster of reuzenrad van elke levenskunstenaar…zo kreeg ik om dit te zeggen na mijn Paardencoaching sessie deze bijzondere inspiratie om dit doormiddel van 1 foto van jullie aan jullie door te mogen gáán geven…terwijl ik jullie mooie nieuwe foto’s bewonderde sprong daar 1 hele bijzondere foto uit namelijk die foto met jullie mooie rode bus bij die paarden kudde terwijl ik die bewonderde zag ik achter jullie bus een beetje een groene heuvel en een partij bomen in de vorm van een reuzenrad…dat wilde ik even aan jullie gaan meegeven want ik dacht eerst een echte reuzenrad daarop te zien op de foto maar nadat ik hem uitvergroot had zag ik dat het om een groep bomen ging dat vond ik echt heel erg bijzonder en wilde dat even met jullie delen…