Voor iedereen die onze bus een keertje leent!
Binnen
Het Heinz-Automation-System
Het Heinz-Automation-System regelt alle apparaten in de bus.
Dit zijn de functies:

Naast het in én uitschakelen kan er ook gedimt en ingesteld worden.
De onderstaande functies kunnen door ingedrukt te houden worden ingesteld.
De geselecteerde functie knippert.
Gebruik de knoppen + en – om te regelen. De rechter LED-strip toont het ingestelde niveau.
Klik nogmaals op de knipperende functie om te stoppen met regelen.

Ook kan het niveau van de accu of de huidige zonne-opbrengst getoond worden:

Tafel
Onder de bank zit een tafel. Haal het blad eruit door deze aan de voorkant omhoog te tillen en naar je toe te schuiven.

Vouw de poot uit en bevestig de tafel op de volgende manier:

Zet hem vast met de schuiven. Het makkelijkste gaat dit door tegen de tafel te duwen met je buik en met je twee handen de schuiven te bedienen.
De tafel is niet gemaakt om op te zitten 😉
Oven
Bij het gebruik van de oven is het van belang om het houtje achter de oven uit het aanrechtblad te verwijderen! Zo kan de hitte van de oven weg.

Zet de oven aan door op het Heinz-Automation-System het gas aan te zetten.
Verwijder alle losse dingen die je niet gaat gebruiken uit de oven. Houd de deur helemaal open, draai de knop naar de gewenste stand en druk op de ontsteker. Kijk of het vuur goed aangaat en doe dan de deur weer dicht 😉
Buiten
Vuilwatertank
De bus heeft een vuilwatertank, in de vorm van een emmer.
Deze zit bevestigd achter het rechter achterwiel. Zorg ervoor dat deze voor het rijden terug is geplaatst 😉
Wanneer je ergens staat kun je de emmer op de grond zetten. Wanneer je op een parkeerplaats in een stad staat kun je de emmer laten zitten, je kan dan gerust je tandenpoetsen 😉

De emmer zit met 4 draaibare schuifjes vastgemaakt.

Stroom
Accuniveau
Check regelmatig het accuniveau op het Heinz-Automation-System,

Het display van de motorverwarming toont tevens het accu-niveau in volts.
Wanneer de accuspanning laag is moet je bijladen door in de zon te gaan staan, te rijden of ‘aan de stroom’ te gaan staan.
Aansluiten op de camping
De stroomaansluiting zit verstopt onder het klepje aan de rechterkant van de bus.
Onder de buitenstopcontacten zit een ‘PowerCon’ stekker achter het kleine klepje.

In de doos ‘Stroom’ bij de achterdeur ligt de kabel. De kabel kun je achter het klepje door vastmaken, zodat het klepje op de camping weer op slot kan.
In de kledingkast zit een schakelaar,
Hiermee bepaal je of de stopcontacten van de bus vanuit de omvormer of vanuit de kabel op de camping gevoed worden. Op de camping zet je deze schakelaar dus op de ‘stekker’ stand. Wanneer je vrij staat en de omvormer gebruikt, moet deze schakelaar weer op de ‘omvormer’ stand.

Bijladen tijdens het rijden
Mochten de accu’s leeg zijn, het erg slecht weer zijn én je niet van plan bent om aan de stroom te gaan staan. Dan kun je de accu’s ook tijdens het rijden opladen. Zet daarvoor de ‘Cyrix’ schakelaar achter de bestuurderstoel omhoog.

De accu’s worden nu door de dynamo van de bus opgeladen. Zet na het rijden de schakelaar weer naar beneden om deze functie uit te schakelen.
Motor
Starten
Vóór het starten van de motor is het mogelijk deze voor te verwarmen. Dit is eigenlijk alleen echt nodig vanaf een buitentemperatuur van minus 20. Voor het behoud van de motor én het verminderen van rookpluimen tijdens het ‘luchtdraaien’ is het ook een handige functie.
Zet +/- 30 tot 20 minuten van te voren de motorverwarming aan.
Controleer eerst of de verwarming is ingeschakeld, zo nee schuif de middelste schuif helemaal naar boven anders wordt de werking van de motorverwarming belemmerd.

Druk nu op de knop met het vierkantje van de motorverwarming. Het display gaat aan. Klik nogmaals om de verwarming te starten.

Wanneer de motor op temperatuur is kan het starten beginnen!
Controleer eerst:
Is het dakluik dicht?
Liggen er geen losse spullen meer? Bijvoorbeeld op het keukenblad.
Is de emmer geleegd en bevestigd?
Druk nu eenmaal het gaspedaal in, zodat de stationair-stel-knop weer terug omhoogschiet. Start de motor door de sleutel met het ty-wrapje in het contact te steken en om te draaien.
Nu moet er luchtdruk opgebouwd worden.
Wacht tot de rode lamp uitgaat en de meters ongeveer op 7 bar staan. De handrem kan nu gelost worden. (Het kan zijn dat de rode lamp dan weer aanspringt, wacht dan nog even! Je kan niet rijden als de rode lamp brandt)

Stel met de stationar-stel-knop het toerental eventueel bij tot 1000 tpm, zodat het ‘luchtdraaien’ iets sneller gaat.
Goede reis!
Het rijden – Schakelen
Let tijdens het rijden op het afwijkende schakelpatroon,
De 1 zit linksonderin.

Een paar basisregels:
Je kunt alleen in de eerste versnelling schakelen wanneer de bus stil staat! Bij een rijdende bus wil dit niet. Alleen vanuit stilstand dus.
Je kunt alleen in de tweede versnelling schakelen wanneer de bus langzamer dan 20 km/u rijd! Dus bijvoorbeeld bij het aankomen op een rotonde zo ver afremmen dat je langzamer rijd dan 20, voordat je kunt terugschakelen naar de twee 😉 Of de rotonde in zijn drie nemen.
Normaal gezien hoef je enkel in het groene toerengebied te rijden.
Bij bergop, wanneer er geen ‘gas over’ is om sneller te rijden of wanneer de uitlaat zwarte rookpluimen afgeeft.. schakel dan terug en ga langzamer de berg op 😉
Het schakelen moet verder soepel gaan, niet forceren!
Het rijden – Oliedruk
De oliedruk varieert tussen 5 bar (koude motor), 4 bar (warme motor hoge toeren) 3 bar -eerste streepje (warme motor stationair) én mag nooit op 0 staan wanneer de motor draait. (bij koude start duurt het een paar seconden voor de meter omhoog vliegt)
Handrem
De handrem is luchtbekrachtigd en zit links van het dashboard.
Trek aan de hendel en beweeg hem naar boven om de rem te lossen.
Trek aan de hendel en beweeg hem naar beneden om te remmen. De hendel gaat een stukje achteruit en blijft dan beneden staan.

Stoppen
Om de motor te stoppen, druk hiervoor de stationair-stel-knop helemaal in.

Wanneer de motor is gestopt is het mogelijk om de sleutel van het contact te halen en te verwijderen.
Olie-peilen
Wanneer je veel rijd moet je ook het olie-peil in de gaten houden. Bij deze bus moet er gepeild worden met een warme motor. Doe dit dus na een rit of bijvoorbeeld bij het tankstation. Zet een timer op je telefoon en check de olie 5 minuten nadat de motor is afgezet.
Troubleshooting
Stroom
Mocht er iets niet werken, controleer dan het zekeringenpaneel. Deze bevind zich in de bus, onder het bed. De voorkant van het bed kun je optillen én omhoog houden met twee stokken. Rechts naast de kledingkast zit het elektronica-hoekje.
De zekeringen en hun werking:

Heinz-Automation-System
Mocht het Heinz-Automation-System vastlopen, reset deze dan door de ‘Arduino’ zekering los te halen.