Zo zag de bus er uit toen we hem kochten. De bus is van origine afkomstig van de Duitse brandweer uit Heidenheim. Hij is vervolgens door een handelaar geïmporteerd naar Nederland en heeft daarna nog één eigenaar gehad. De eigenaar voor ons had hem ingericht als mobiele werkplaats/camper. De laadklep achterop had hij voor de helft ingekort en diende als werkbank. Achterin was plek voor gereedschap en onderdelen.
Leeg
We beginnen zoals elk project.. met slopen! Alles van het vorige interieur halen we er uit zodat we weer met een schone lei kunnen beginnen!
Weg laadklep
Eén van de ‘opties’ van onze bus was een hydraulische laadklep. Deze is vrijwel meteen nadat de bus zelf gebouwd is gemonteerd in opdracht van de Duitse brandweer. De laadklep is dan ook gebouwd volgens de “Deutsche gründlichkeit” en weegt geschat zo’n 4 a 500Kg!
Zie hier een filmpje van de werking van de laadklep!
En hier hoe de laadklep en bus na 33 jaar gescheiden worden.
Vanwege het gewicht en de totale overkill als fietsendrager hebben we besloten de klep weg te halen.
Keuri(n)g
Voordat we verder gaan met het ombouwen willen eerst eens met de bus kunnen rijden. Vanwege de verzekering laten we de bus omkeuren naar camper en vervolgens door naar de APK.
Fundering
Voordat we kunnen bouwen, moet eerst de fundering van ons ‘huis’ in orde zijn.
Gastank
Voordat we met de vloer verder gaan.. onder de bus hangen we een gastank voor het koken. Zo scheelt dat weer ruimte binnen en het geeft een veilig gevoel.
Vloer
Nu het frame van de bus weer mooi in de lak staat, wordt het tijd om deze laklaag weer af te dekken.. maar dan met een mooie nieuwe vloer! We hebben gekozen voor een ‘dubbele’ vloer, om zo veel mogelijk stahoogte te houden in de bus. We maken hierbij gebruik van het balkenframe, waarbij we de tussenruimte gebruiken om te isoleren.
Voor de vloer zelf hebben we gekozen voor echte houten planken (lang leve marktplaats), het moet een gezellig huisje worden 🙂
Accu’s
Een leuke deal op marktplaats leverde twee toch best wel groot uitgevallen accu’s op. Reuze handig voor het ‘off-grid’ leven, het voeden van ons koelkastje of voor het werken op afstand. Om de accu’s een mooi plekje te geven hebben we twee accubakken bedacht die onder de bus hangen.
Instappen ma..ken!
Na het aanpakken van de laadruimte, de achterkant van de bus, moet nu ook de voorkant er aan geloven! We beginnen onderaan.. bij de ‘instappen’. Deze zijn goed gebruikt!
Rondom
Rondom de bus zitten een hoop gebruikerssporen die over de tijd zijn gaan roesten. We hebben alle plekjes bijgewerkt om dat proces tegen te gaan! Voor de komende reis hebben we geen tijd/budget om de bus te laten spuiten, maar zo voorkomen we in elk geval dat hij doorroest!